De favoriete bezorger van Nederland, is een afspiegeling van de maatschappij

10-08-2020
264 keer bekeken 0 reacties

Werkgevers die al aan de slag zijn gegaan met het objectiveren van hun werving en selectie vertellen over hun ervaring en motivatie.

In Den Haag waar ze woont, helpt Smahan bewoners die een extra zetje in de rug nodig hebben.

In haar werk als corporate recruiter bij PostNL doet ze haar best om mensen goed te laten landen binnen de organisatie. Smahan ‘Ik ben me ervan bewust dat ik echt impact op iemands leven kan hebben. Je baan is best een belangrijk onderdeel van je leven, ik wil kandidaten daarom goed begeleiden. Soms betekent dat ook dat je mensen moet afwijzen, ik wil dat graag op een goede manier doen, door bijvoorbeeld uit te leggen wat iemand een volgende keer beter kan doen.’

Zichtbare organisatie

PostNL is een heel zichtbare organisatie die dicht bij de mensen staat. Iedereen kent wel de busjes van de pakketbezorgers in de straat, zeker nu in Coronatijd. Smahan: ‘Wij willen de favoriete bezorger van Nederland zijn. Daarom willen we ook dat ons bedrijf een afspiegeling van de maatschappij is, niet alleen voor wat betreft geslacht, leeftijd of kleur, maar ook doordat er binnen teams ruimte is om dingen op verschillende manieren aan te pakken.’

Smahan: ‘We doen mee met twee onderdelen van de pilot: het schrijven van neutrale vacatureteksten en het selectief interviewen. Dat is nog best lastig, iedereen probeert in een sollicitatiegesprek toch onbewust de herkenning te zoeken, terwijl we nu mensen allemaal langs dezelfde meetlat van competenties moeten leggen.’

Iedereen blij

Dat levert overigens wel mooie gesprekken op. Smahan: ‘Laatst had ik twee vacatures in op het eerste gezicht een heel homogeen team van allemaal witte mannen van middelbare leeftijd. We hebben toen geworven puur op competenties en onder de streep kwamen er uiteindelijk een vrouw en een man met een niet-westerse achtergrond uit.  Dan ga ik wel in gesprek met de manager om aan te geven dat hij of zij extra aandacht aan de diversiteit binnen dit team moet geven. Ik ben laatst nog even langs geweest en iedereen is blij met hoe het is gegaan. En ik daardoor ook.’

En dat is dan ook gelijk de tip van Smahan: ‘Neem echt de tijd om een neutrale vacaturetekst op te stellen. Iedereen heeft het druk, maar mijn ervaring is dat als je echt de tijd neemt om kritisch te kijken naar welke competenties je vraagt, je echt de beste kandidaten aanneemt. En zorg dat je je stakeholders meeneemt, in mijn geval de hiring managers en het MT. Ik zorg altijd voor een goede presentatie over neutrale vacatureteksten op het moment dat er een nieuwe vacature wordt aangemeld en dat wordt altijd gewaardeerd.’

Interview door Heidi Ripmeester.

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen