Allereerst: het juiste moment voor opschalen, is als je voldoende geoefend hebt op kleine schaal!
In totaal zijn organisaties meestal ongeveer 9 maanden tot een jaar bezig met de kleinschalige pilots en nog een jaar om de opschaling goed op poten te zetten.
In een kleinschalige pilot kun je leren en je eerste resultaten behalen. Met die resultaten maken ze een plan om het stap voor stap breder in hun organisatie toepassen. Voordelen:
- Je hebt nu vacaturehouders die al ervaring hebben en enthousiast zijn - die kun je inzetten als vraagbaak en ambassadeurs
- Het organisatieonderdeel waar je het al toegepast hebt kan er volledig achter staan
- Je hebt goed zicht op wat het je in de praktijk oplevert en welke kinderziekten je moet oplossen (en hoe dat kan!)
- Er hebben zich al organisatieonderdelen op vrijwillige basis gemeld, die ermee aan de slag willen
Om te voorkomen dat het bij een pilot blijft, is het handig om bij aanvang al wel vooruit te kijken:
- Maak bij de start al afspraken over dat het doel van een kleinschalige opzet is om het bij succes breder uit te rollen in de organisatie
- Overweeg op dat moment ook wanneer het voor jouw organisatie een succes is en hoe je kunt gaan monitoren of meten hoe het gaat (en doe dat ook)
Hoe ziet opschaling er vervolgens uit? We zien dat organisaties die succesvol opschalen vaak eerst een fase van informatie delen met de hele organisatie doorlopen (dit kan vaak tijdens de pilotfase al). Zo begint de organisatie er zelf al meer me bezig te zijn:
- Je deelt concrete voorbeelden en ervaringen via allerlei kanalen (bijvoorbeeld intranet)
- Je kunt kleine workshops houden in de organisatie
- Je nodigt mensen uit om zich te melden als ze enthousiast worden om dit ook te gaan doen
- Je kunt in je recruitment-team vast zorgen dat iedereen bekend is met en gecommitteerd is aan de nieuwe methode
Daarna is het tijd om een plan van aanpak of een besluit voor te leggen op het niveau van een MT of directie, om te zorgen dat je HR-strategie en selectiebeleid en -proces en alle onderliggende documenten in je organisatie worden aangepast en geaccordeerd.
Organisaties spreken dan bijvoorbeeld af hoe ze vacaturehouders de komende tijd gaan trainen, of dat de hele organisatie voortaan uitsluitend nog gestructureerd interviewt, of maakt afspraken met managers (KPI-niveau), of besluit hoe ze een volwaardig IT-systeem voor objectieve eerste selectie invoeren.