Hoe krijg je draagvlak voor objectief selecteren?

22-06-2022
903 keer bekeken 0 reacties

De vacatureteksten van ABN AMRO hebben een flinke objectiviteitsboost gekregen. Dat was niet alleen een kwestie van wat woorden en zinnen veranderen. Zorgvuldig werd er draagvlak gecreëerd binnen de organisatie van de bank.

ABN AMRO had in 2021 4.000 vacatures en 3.000 tijdelijke opdrachten open staan. De bank stelde zich enkele jaren geleden ten doel die vacatureteksten objectiever te maken. Dit was een van de vele onderdelen die aansluiten bij de strategie van de bank, vertelt Wouter Smit, Head of Recruitment van ABN AMRO. “Diversiteit en Inclusie is een van de pijlers van onze strategie. Wij vinden dat echt een belangrijk thema. Niet alleen omdat we geloven dat een diversere organisatie ons succesvoller maakt, maar zeker ook omdat we een voorbeeld en een afspiegeling willen zijn van onze sociale omgeving.”

Inclusiever beeldmateriaal bij vacatureteksten

Het neutraler maken van de vacatureteksten is een arbeidsintensieve klus. Gerda Bijker, Senior Talent Acquisition Specialist, legt uit wat ze zoal hebben gedaan. “We hebben een diversiteitsstatement opgenomen in al onze vacatureteksten, die is gelinkt aan de missie en visie. Daarnaast begrepen we dat bepaalde eisen kandidaten afschrikken, net als de hoeveelheid eisen. Daarom hebben we meer skills en gedragskenmerken en minder eisen in de teksten staan. En bij de eisen die we wél opnemen, lichten we toe waarom we waarom we die stellen."

"Tot op woordniveau hebben we de teksten onder de loep genomen. We vinden het daarbij belangrijk dat we een gelijk speelveld voor vrouwen creëren. Daarom proberen we alle woorden met een mannelijke connotatie uit de teksten te verwijderen en genderneutraal te formuleren. Denk aan ‘prestatiegericht’ en ‘gedreven’. Last but not least hebben we het beeldmateriaal aangepast. Er staan nu inclusievere foto’s bij de teksten en we lichten inclusieve arbeidsvoorwaarden uit.”

Schrijven is een vak

ABN AMRO is nu zover dat er veel objectieve standaardteksten zijn. Daarnaast is er een handboek voor managers en recruiters, dat ze helpt bij het schrijven van vacatures. Ten slotte maakt ABN AMRO gebruik van een externe schrijfcoach. “Want schrijven is echt een vak,” legt Bijker uit, “zowel het inclusief als het aantrekkelijk schrijven. Sowieso is het een uitdaging om objectieve vacatureteksten te schrijven. Ik pretendeer dan ook niet dat al onze teksten volledig objectief zijn, maar we werken er wél hard aan.” Daar komt bij: met uitsluitend het aanpassen van vacatureteksten ben je nog niet objectief aan het selecteren. "Om die reden past ABN AMRO ook het gestructureerd interviewen toe en laten we kandidaten interviewen door een diverse selectiecommissie”.

Maak objectieve selectie onderdeel van je strategie

Wat een belangrijk onderdeel is: het creëren van draagvlak binnen je organisatie. Concreter gezegd, het laten inzien van managers die het toch al zo druk hebben, dat het beter is om objectieve vacatureteksten te schrijven. Smit: “In ons geval betekende dat heel veel op de bühne gaan staan, heel veel praten, uitleggen, vertellen en succesverhalen delen. Het helpt om het thema onderdeel te maken van je missie, visie en strategie. Zo integreer je het echt in je bedrijfsvoering.”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen