Tussenrapportage Pilot Nudging in Werving en Selectie

03-06-2020

Op basis van een eerste pilotgroep van tien werkgevers, weten we al meer over de toepasbaarheid en het effect van de nudges.

Al 9 organisaties (uit uiteenlopende sectoren) hebben meegedaan aan de pilot Nudging in Werving en Selectie. Zij hebben hun wervings- en selectieproces aangepast, op manieren waarvan we verwachten dat het de invloed van onbewuste vooroordelen zoveel mogelijk beperkt. Zo wordt het makkelijker te doen wat je toch al wilt doen: de beste kandidaat aannemen, ongeacht hoeveel die op jou lijkt.

De pilot is bedoeld om in de praktijk te testen wat ├ęcht werkt om ervoor te zorgen dat de culturele diversiteit in je organisatie toeneemt. Deze tussenrapportage (en het uittreksel in PowerPoint) geeft een eerste inzicht in de ervaringen van de werkgevers in de pilot en de kandidaten met het toepassen van de nudges:

  • De nudges zijn over het algemeen goed toepasbaar (en veel van de aanpassingen die als tips in de tussenrapportage staan, zijn meegenomen in een nieuwe versie van de handleidingen)
  • De nudges lijken te leiden tot meer diversiteit in wie wordt geselecteerd, professionalisering van recruitment en meer bewustwording van vooroordelen
  • De nudges worden door recruiters met minstens een 7 beoordeeld, door kandidaten gemiddeld hoger. Gestructureerd interviewen krijgt zelfs een 8,3!
  • We hebben de indruk dat de selectie objectiever wordt, maar kunnen nog niet zeggen of de nudges daardoor ook meetbaar leiden tot meer culturele diversiteit.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.